top of page

איך משיגים קרן השתלמות?

אם אין לכם עדיין קרן השתלמות ואתם רוצים לפתוח אחת (או שאתם מעסיק שרוצה לשדרג את המצב הכלכלי של העובדים שלו), המדריך הזה נכתב עבורכם.

במדריך הקצר נסביר מהי קרן השתלמות, למה היא כל כך משתלמת וגם נציע 3 דרכים לפתוח קרן כזו.




רקע:

קרן ההשתלמות נחשבת למוצר די אידיאלי. בקצרה, מדובר באפיק היחיד שמאפשר השקעה לטווח בינוני בפטור מלא ממס. זה אומר שכל שקל שתשימו שם, בנוסף לרווחים שיצטברו במשך השנים יהיה לגמרי שלכם. לא תצטרכו לפגוש את הכסף בפנסיה ולא למשוך אותו כקצבה.


במקור קרן ההשתלמות נועדה לשמש להשתלמויות של עובדים, כמו שנת השבתון המפורסמת של עובדי ההוראה ומכאן הגיע שמה וגם משך הזמן שהיא צריכה להתבשל כדי להיות פטורה ממס רווחי הון (שש שנים).


(על קרן ההשתלמות של עובדי ההוראה אפשר לקרוא בהרחבה כאן)


כיום זה פשוט קופה שאם שמים בה השקעה וממתינים לפחות שש שנים מקבלים את הכסף בצד השני בפטור ממס. אין שום צורך להוציא את הכסף בשנה השביעית, להפך - ככל שהכסף ישב שם הרווחים ימשיכו להיות פטורים ממס. על מנת להבין מה המשמעות הכספית האדירה של הפטור הזה אתם יכולים להציץ בסימולציה הזו.


גם מבחינת דמי הניהול והמסלולים המוצעים המצב די טוב: ניתן היום למצוא מסלולים מגוונים וזולים למדי.

מעבר לפטור הגורף מרווחי הון ישנו גם פטור מסוים ממס הכנסה במעמד ההפקדה. במילים פשוטות זה אומר שכשאתם מפרישים לקרן השתלמות השכר ברוטו שלכם יורד ובהתאם גם מס ההכנסה שתצטרכו לשלם (בהמשך נחזור לזה)

ייתרון נוסף של קרן ההשתלמות הוא שניתן לקבל הלוואה בתנאים מעולים כנגד הכסף המופקד שם וכך למנף את ההשקעה. ההלוואה יכולה לשמש אתכם בעת חירום כך שלא תצטרכו לוותר על הטבת המס החלה על הכספים שבתוך קרן ההשתלמות.


למה אין לי עדיין בעצם?

למרות כל הטוב הזה עדיין יש הרבה אנשים שאין להם קרן השתלמות. נתוני הלמ״ס מלמדים שלפחות מ40% מהציבור בישראל יש קרן השתלמות.

הסיבות לכך יכולות להיות מגוונות. אולי הם פשוט לא מכירים את האופציה, אולי מעולם לא ביקשו מהמעסיק, או ביקשו והמעסיק לא רצה לתת להם, אולי זה כי הם לא הגיעו לזה ואין להם כח להתעסקות. בכל מקרה, חבל.



 


שלש דרכים לפתיחת קרן השתלמות


א. להיות עצמאיים.


דרך אחת לפתיחת קרן השתלמות היא להיות עצמאיים. גם אם אתם לא באמת עצמאיים אפשר לשקול את האפשרות לפתוח מהצד עוסק פטור. זהו תהליך לא יותר מדי מסובך שמאפשר לכם גם לקבל הכנסות מזדמנות בצורה מסודרת לצד עבודתכם כשכירים.

אם העסק שלכם היה פעיל במהלך שנת המס, אפילו באופן ספורדי (שיעורים פרטיים פה ושם/ פרילאנס במשהו) אתם זכאים להפקיד את תקרת ההפקדה לקרן ההשתלמות כעצמאיים.


למתקדמים: האמת היא שאפשר להנות מכפל מבצעים ולהפקיד את תקרת ההפקדות גם כשכיר וגם כעצמאי ולנהות מפטור רווחי הון על סכום כפול בכל שנה. (לעניין הפטור ממס ההכנסה כפל המבצעים לא יעבוד ותוגבלו בתקרה הקבועה בחוק)



ב. לבקש מהמעסיק קרן השתלמות במקום העלאה במשכורת


בקצרה: לפתוח קרן השתלמות כשכיר זו בחירה חכמה שמתעדפת חיסכון ותשואות בעתיד על פני גובה המשכורת בהווה.


לפעמים כששואלים אותנו על גובה המשכורת שלנו (רק בישראל דבר כזה יכול לקרות :)), אנחנו חושבים על הכסף שנכנס לנו לעובר ושב. יש בזה היגיון אינטואיטיבי, בסוף זה הכסף הזמין שבאמצעותו אנחנו קונים עגבניות ומלפפונים ושמן זית לסלט של ארוחת הערב. הכסף שנמצא בפנסיה הוא נחמד, אבל הוא יהיה 'שלנו' רק בפנסיה. כאמור, זה אינטואיטיבי, אבל זה לא נכון.


למעלה הסברנו למה קרן השתלמות היא כלי אידיאלי לחיסכון ולהשקעה ובכל זאת, למרות היתרונות, רק ל40 אחוזים מהציבור יש קרן השתלמות. לא חבל?


אז הנה הטיפ.

קרן השתלמות נתפסת בדרך כלל כהטבת שכר, סוג של צ'ופר. זה ככה בגלל שהמעסיק מפריש 7.5 אחוזים מהמשכורת, והעובד משלים עוד 2.5 אחוזים. מעסיק שפותח לעובדים שלו קרן השתלמות, הוא בעצם נותן להם העלאה בשכר.


אז אם בכל מקרה הגיע הזמן שיעלו לכם את השכר (לא רעיון רע) וזו השיחה השנתית שבה אתם דנים על תנאי ההעסקה, אפשר לשקול לבקש קרן השתלמות, כך הכסף שהמעסיק מוסיף לכם לשכר ילך לקרן ההשתלמות. אחרי ההעלאה תראו קצת פחות בנטו שנכנס לכם לבנק, זה נכון, אבל ככה עשרה אחוזים מהמשכורת שלכם ילכו לחיסכון די מושלם, ובעוד כמה שנים תהיה לכם את כל ההעלאה במשכורת כשהיא נזילה (זה לא אומר שצריך למשוך אותה!), עם ריבית דריבית ופטור ממס רווחי הון.



ג. להיות יצירתיים ולהשיג קרן השתלמות בלי העלאה במשכורת


ומה עושים אם אנחנו רוצים לפתוח קרן השתלמות אין באופק העלאה?

אז עם קצת תושיה (שלכם) ורצון טוב (של המעסיק), אפשר לפתוח קרן השתלמות בלי העלאה במשכורת.


כתבנו כבר שפתיחת קרן השתלמות היא כמו העלאה במשכורת, וששווה לפתוח קרן במקום העלאה שמקבילה לה. אבל מה קורה אם המעסיק לא רוצה להעלות לכם את השכר? האם בכל זאת יש לשכירים דרך לפתוח קרן השתלמות?


ובכן, יש.

מה שצריך לברר הוא מהי עלות המעסיק שלכם, ולחשב מה צריך להיות השכר שלכם בברוטו כך שיכלול קרן השתלמות.


מה זה עלות מעסיק?

בגדול, אנחנו מכירים שיש פער בין השכר שנכתב בחוזה ההעסקה (הברוטו) ובין הכסף שנכנס בפועל לחשבון הבנק (הנטו). מהכסף בחוזה מורידים פנסיה, ביטוח לאומי ומיסים, כך שאם שכר הברוטו שלכם הוא 10,000 שקלים, בפועל יכנסו לכם לבנק 8,200 שקלים. זה כמובן תלוי במצב האישי שלכם ובהטבות המס שלכם, אבל זה בגדול.


פער דומה קיים גם מהצד של המעסיק. הוא צריך להוסיף על השכר גם הפרשות לפנסיה, ביטוח לאומי ומס שכר, כך שבפועל הוא משלם על העובד (לא לעובד, על העובד) סביב ה13,000 שקלים.


נחזור לקרן השתלמות. אנחנו צריכים לקחת את עלות המעסיק (13,000), להכניס למחשבון שכר, ולחשב אחורה כדי להבין איך אפשר לכלול בשכר שלנו קרן השתלמות בלי לעלות למעסיק יותר מ13,000.


בדוגמה שלנו המספרים יהיו בערך כאלה: הברוטו יהיה בערך 9250 שקלים, הנטו יהיו 7500 שקלים, ולקרן ההשתלמות יכנסו בכל חודש 900 שקלים. כך למעסיק זה לא משנה כלום, לנו יורדים בערך 700 שקלים מהנטו, אבל נכנסים לחיסכון 900 שקלים פטורים ממס רווחי הון. תוספת של 200 שקלים לחיסכון בכל חודש. נחמד, לא?


זה נשמע קצת מסורבל, אבל תכל'ס זו רק שיחה קצרה עם המעסיק, חיבור למישהו מהנהלת החשבונות שיסדר את הסיפור, וזה הכל.






2,854 צפיות3 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page