top of page

או״ם שמו״ם, מודי׳ס שמודי׳ס.

העולם הכלכלי סוער מאז פרסמה סוכנות הדירוג מודי׳ס שהיא מורידה את דירוג האשראי של ישראל מדרגה של  A1 עם תחזית יציבה לדרגה A2 עם תחזית להמשך ירידות.  


ירידת דירוג האשראי של ישראל, צילום: GETTY



מה זה מודי׳ס ומה המשמעות של ההורדה? 

מודי׳ס היא אחת משלשה חברות בין לאומיות שמנתחות את תפקודן של מדינות ותאגידים ומוציאות דו״חות שעוזרים למשקיעים ומלווים לכלכל את צעדיהם ולהשקיע בחכמה. 


אחת המשמעות המרכזיות של הורדת הדירוג היא שכעת מדינת ישראל נחשבת על פי מודי׳ס ללווה מסוכן קצת יותר, שיש סיכוי שיתקשה בהמשך להחזיר את חובותיו בזמן, ולכן מדינת ישראל תצטרך לשלם ריבית גבוהה יותר על החובות שלה, שהן בעצם החובות שלנו האזרחים. 


כמה חובות יש לנו בכלל? האם זה דבר רציני? 

ובכן, כן, זה עניין מאד רציני. למדינת ישראל יש חוב לא קטן, שהולך לגדול בצורה משמעותית בעקבות המלחמה. 

תשלומי הריבית (כן כן, הריבית בלבד!) עומדים היום על 44.5 מליארד שקלים שהם כ9% מתקציב מדינת ישראל. 9% שלא הולכים לסעיפי תקציב אחרים כמו ביטחון, בריאות חינוך ורווחה. 



סעיף ההחזר (ריבית בלבד) מתוך אתר מפתח התקציב



בקיצור, אחת המשמעיות של הורדת הדירוג היא שייתכן שהחובות של ישראל יהיו יקרים יותר ויכבידו על תקציב המדינה. בתגובה או שיקוצצו השירותים ונקבל פחות מהם או שהמדינה תעלה מיסים ויהיה לנו פחות כסף. כמובן שאפשר שיהיה גם קיצוץ בשירותים וגם העלאת מיסים… 



למה הם הורידו?

הסיבה העיקרית להורדת הדירוג היא כמובן המלחמה, גם זו הנוכחית וגם זו שעלולה לפרוץ בגבול הצפון. המלחמה פוגעת במשק, לוקחת משאבים רבים מהממשלה והכנסת וגורמת לחוסר יציבות וערפל לגבי העתיד. 


אך צריך לזכור שמודי׳ס הודיעה כבר לפני המלחמה (באפריל 23) שהיא מורידה את תחזית הדירוג של ישראל בגלל חוסר היציבות החברתית והפוליטית של ישראל (ולא נכנס כאן לשאלה מי אשם בחוסר היציבות הזו..) ובגלל המידניות הפיסקאלית (=תקציבית) של הממשלה. 


גם בדוח הזה לא חסכה מודי׳ס מביקורת על על מדיניותה הכלכלית של ישראל כמו לדוגמה בנושא הטיפול בהתחלות הבנייה (בעיית הפועלים) ובחוסר תקצוב של תשתיות המעודדות צמיחה. 


יש להדגיש: מודי׳ס וחברות הדירוג לא נותנות ציונים לממשלה. הן רק עונות על דבר אחד: האם וכמה כדאי להלוות למדינה. האם וכמה אפשר לסמוך על המדינה שתחזיר את חובותיה במועד. 



איך זה יסתיים? 

דבר ראשון אנחנו בעזרת ה׳ ננצח במלחמה. זה כמובן חשוב יותר מכל. אבל במקביל לניצחון אנחנו צריכים להתנהל נכון ואחראי יותר מבחינה כלכלית. 

לצד ההורדה בדירוג, הדוח העיד על כך שלמדינת ישראל כלכלה חזקה ומגוונת שיודעת לצאת ממשברים. הממשלה צריכה לעשות את חלקה ולנהל תקציב אחראי יותר שלא יעמיק את החוב וישקיע בדברים שגם יניבו צמיחה בהמשך. 

מדינות אחרות כמו דרום קוריאה אירלנד וברזיל הצליחו לשקם את דירוג האשראי שלהם. זה לא היה קל ולקח זמן ארוך אבל בסוף הם הצליחו וגם אנחנו בעזרת ה׳ נצליח. 




ישראל נכנסה למלחמה במצב כלכלי טוב יחסית (הגרף פורסם באתר ׳ביזפורטל׳)



האם זה בוודאי ירע את מצבנו? 

למרות כל ההפחדות, בפועל לא בטוח שנראה עכשיו השפעה ישירה. גם כי ייתכן שהשוק כבר ׳גילם׳ את הורדת הדירוג הזה (המשקיעים לא ממתינים לדו״ח כדי לקבל החלטות, לרוב הדו״ח מסביר בדיעבד את מה שכבר קורה). 

 וגם, בסך הכל מדובר על הורדת דירוג אחת. זה לא שהפכנו ביום אחד ממדינה משגשגת למדינת עולם שלישי. משקיעים שמתעניינים בישראל לאו דווקא ישנו את דעתם בגלל הדוח. 

מה שכן צריך להדאיג אותנו היא המגמה ארוכת הטווח. אנחנו רוצים שהכיוון יהיה צפי להעלאת דירוג ולא חלילה להפך. עד עכשיו מדינת ישראל רק עלתה ועלתה בדירוג. שינוי המגמה הוא המדאיג. 





ומה לגבי דירוג אשראי פרטי?

כמו למדינות, גם לכל אזרח בישראל יש דירוג אשראי (בעולם המשכנתאות זה נקרא ׳חיווי אשראי׳). 

אם אנחנו רוצים לקבל הלוואות ולקחת משכנתא בתנאים יותר טובים, חשוב שנהיה מודעים לדירוג שלנו וננסה לדאוג להשאיר אותו גבוה ככל שניתן. 

חזר לך צ'ק? הוראת קבע? חתמת ערבות? לקחת הלוואה? כל המידע הזה מתועד בבנק ישראל, והחל מלפני כשלש שנים הוא משוקלל כציון "דירוג אשראי" שניתן לכל אחד מאזרחי המדינה. הציון עוזר לבנק להחליט מה היקף האשראי שהוא רוצה לתת לכל אחד וכמה הוא צפוי לעמוד בהתחייבויות שלו ולשלם את הלוואותיו בזמן.

 הציון נע בין המספרים 1 ל-1000 ונקבע על פי ההיסטוריה הפיננסית שלנו ב-3 השנים האחרונות: עמידה בתשלומים, היקף ההלוואות ומאפייני ההתנהלות הכלכלית שלנו בהשוואה לשאר אזרחי המדינה.

מטרת הציון היא לאפשר לנו לקבל הלוואות זולות יותר. 

עד לא מזמן, המידע על הפעילות הפיננסית שלנו בבנק נמצאת רק בידי הבנק בו אנו מנהלים את החשבון. המחשבה מאחורי החוק הייתה, שאם היה לנו "ציון" על התנהלות פיננסית, שנוכל להציג גם לבנקים אחרים, או לגופים פיננסיים אחרים כמו חברות ביטוח וכדומה, נוכל להתמקח על גובה הריבית שנשלם על הלוואות בצורה פשוטה, וכך לשלם ריבית נמוכה יותר. 

חשבו על משפחה שרוצה לקחת משכנתא: במקום לאסוף מסמכים רבים: תלושי שכר, אישורי הכנסות, דפי עו"ש ועוד, ולהתרוצץ בין הבנקים השונים – יהיה אפשר פשוט להעביר אישור על דירוג האשראי, ולקבל הצעה לריביות מהבנק. 

בארה"ב אגב דירוג אשראי אישי פועל כבר שנים, ולמעשה כמעט ולא ניתן לקבל אשראי בארה"ב ללא Credit score – דירוג אשראי מאחת מ-3 החברות שעושות את הדירוג.


לצערנו, בישראל עניין חיווי האשראי עדיין בחיתוליו ולמרות שהבנקים מתייחסים לדירוג, הם עדיין מבקשים לאסוף את כל המסמכים...


ניתן לקבל את דוח האשראי שלכם (פעם אחת בשנה אפשר לקבל בחינם) באתר הזה 


אם אתם לפני לקיחת הלוואה או משכנתא, כדאי להוציא את הדוח שלכם, ולוודא שאין שם טעויות. אם יש – פנו לבנק ובקשו שיתקנו את הטעות 

ואם אתם לא צופים לקיחת משכנתא או הלוואה בקרוב, אז סתם תהיו יהודים טובים... שלמו את החובות שלכם בזמן, וודאו שלא חוזרים צ'קים בחשבון, שאתם לא חורגים ממסגרת האשראי, שאתם משלמים בזמן חשבונות ארנונה וחשמל, ועוד. 


לסיכום: כמו בדירוג הלאומי של מוד׳יס כך גם הדירוג האישי -  

המצב והחוסן הכלכלי האמיתי שלנו אינו תלוי בדירוג. הדירוג עוזר לנו לשקף את המצב, ואם נתייחס אליו בכבוד וברצינות נוכל גם לשפר, להמנע מטעויות, לצאת ממשברים ותקופות קשות ולצמוח. 




 

234 צפיות0 תגובות
bottom of page