top of page

רוצים להכניס שותף לעסק? כדאי לקרוא קודם את הפוסט הזה 💼

לא פשוט להיות בעל עסק. זהו עול גדול על הכתפיים, ובינינו – אנו צריכים להסתדר איתו כמעט לבד. ניהול עסק גם דורש ממנו כישורים שלא תמיד יש לנו, ומלווה באחריות ומשקל נפשי שהולכים לישון איתנו בלילה וקמים איתנו בבוקר.

כדי להקל מעלינו, לעתים רבות נראה לנו שהפיתרון המתבקש הוא הכנסת שותף לעסק.

הבעיה היא שמדובר במהלך לא כל כך פשוט. ליתר דיוק – המחקרים מראים שרוב השותפויות בעסקים קטנים נגמרות לצערנו בצורה לא מוצלחת, וזאת בלשון המעטה.

(ייתכן שהעובדה שרוב החברות גדולות מורכבות משותפויות, יוצרת בלבול בקרב בעלי עסקים קטנים ובינוניים ומחשבה שהדבר הזה נכון עבורם).

אז אם אתם מאלו ששותפות עסקית היא אופציה רלוונטית עבורם, אנחנו ממש ממליצים לכם לקרוא את המסר הבא.

יש פעולה פשוטה וקלה לביצוע, שתוכל להיות הכלי המרכזי דרכו תוכלו לבחון האם שותפות אכן נכונה לכם.

אך לפני שנסביר אותה, ישנו תנאי פיננסי בסיסי וקריטי, בלעדיו לא כדאי לכם אפילו לשקול שותפות:

התנאי הוא הכלל הידוע:

כלומר, אם היום אתם מרויחים X והשותף גם הוא מרויח X, וההערכה היא שהשותפות תניב 2X, חבל על כל ההשקעה.

רק במקרה בו ההערכה היא שהחיבור יניב 3 או 4 פעמים X, נכון בכלל לשקול שותפות עסקית. בלי זה אין מה להתחיל.

התנאי הבסיסי קיים? מעולה, אפשר לגשת לעיקר מה שרציתי לומר לכם היום: אחד הגורמים המרכזיים לרצון שלנו לשותפות עסקית, הוא הרצון שלנו להעביר לאחרים חלקים מניהול העסק.

כאמור, עסק מכיל תחומים רבים ומצריך כשרונות שונים. היינו רוצים שמישהו יעזור לנו לעשות את מה שאנו פחות טובים בו, או אפילו 'יגאל' אותנו לגמרי מהעיסוק בהם, מה שדוחף אותנו לחפש שותף.

אבל איך נדע אם שותפות תעזור לנו?

העצה לכך פשוטה וקלה – קחו דף, פתחו מחברת או קובץ אקסל, וערכו רשימה אחת ארוכה, של כל הפעולות, התחומים ותהליכי העבודה המתבצעים בעסק. זה יקח כמה דקות, אבל אל תדלגו על שום פעולה.

לאחר מכן, סמנו את הפעולות או התחומים שהייתם רוצים להעביר לשותף (או לעשות איתו יחד).

חשוב שתכתבו זאת בצורה מדוייקת, כנה וכמה שיותר 'נקיה'.

יש לנו רשימה? יופי.





כעת, עליכם לעשות שני דברים חשובים: (כזכור, נקודת ההנחה היא שכל מה שאנו רוצים שהשותף יעשה או שנעשה יחד אלו פעולות שאנו מרגישים שאנו לא טובים בהן, לא מתאימים להן או לא אוהבים אותן). 1. עליכם לשאול את עצמכם את השאלה הפשוטה: מי אמר שזה הפיתרון? נניח שאיננו אוהבים להתעסק עם כספים. זו בעיה ברורה וצודקת, אבל מי שאמר שהפיתרון הנכון הוא העברתה לשותף?

  • אולי הפיתרון הוא ללכת ללמוד את התחום?

  • אולי יעזור כאן ייעוץ או ליווי?

  • אולי עבודה מול קבלן משנה או אפילו הבאת עובד שכיר שיתעסק בתחום?

אלו פתרונות שבדרך כלל יעלו לכם הרבה פחות מחלוקת רווחים (למשך כל חיי העסק!) ואת המורכבות הרבה הכרוכה בהכנסת שותף לעסק. (ישנה טענה כי שותף עושה אחרת את הדברים כי הוא בעל אינטרס כלכלי. אך גם לכך פיתרון אחר – נניח, לתת לעובד תמריצים ובונוסים לפי הצלחה או עמידה ביעדים). 2. בנוסף, נניח והפיתרון הוא אכן שותפות, השאלה הבאה היא: מהי חלוקת הרווחים הנכונה? בדרך כלל, המחשבה האוטומטית על פיה פועלים בעלי עסקים היא חלוקה של הרווחים בצורה של 50-50. אך המחשבה הזו צריכה בירור. חידוד חלוקת תחומי הפעילות והשיקוף הנכון, עליהם דיברנו בסעיף הקודם, יקל עלינו להגדיר מהו כמה מהאחריות ומהפעילות בעסק תהיה מוטלת עלי וכמה על השותף. בהתאם לכך נבין טוב יותר כיצד צריכה להתבצע חלוקת הרווחים. בשורה התחתונה, מה אנו חושבים על שותפויות? לפני הכל חשוב להדגיש שזה לא מה אנחנו חושבים אלא מה המחקרים אומרים, והם מראים, כאמור, שבדרך כלל שותפויות מסתיימות בצורה לא טובה. ובאשר אלינו – יצא לנו, במשך השנים, לפגוש המון שותפויות של בעלי עסקים שפנו אלינו לייעוץ. התרשמנו שרוב השותפויות נבנות בצורה לא טובה ולא מדוייקת לבעל העסק, ומעורבות בהן המון נטיות רגשיות. אז תכלס, האם אנו בעד או נגד שותפויות? כאמור, בפעמים רבות שותפות היא ניסיון לא נכון לפתור בעיה נכונה ואמיתית. אך מצד שני, כאשר הדבר נכון ומדויק, שותפות יכולה להיות פתרון נהדר ולהעיף את העסק קדימה. מקוים שהצלחנו לתת לכם את הכלים כדי לקבל החלטות טובות יותר, שיעזרו לכם להצמיח את העסק בצורה יציבה ובריאה ולהימנע מעגמת הנפש הרבה שכלולה בשותפות לא מוצלחת. בהצלחה!

(מכירים שעורכי דין מוסיפים 'אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ אישי או תחליף לייעוץ אישי…? אז אנחנו לא עורכי דין אמנם, אבל הדבר נכון גם פה. לכל עסק פיתרון ייחודי, תפנו אלינו (אפשר במייל חוזר, או בווטסאפ) ונשקול את הפיתרון האולטימטיבי עבורכם).

159 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page