top of page

5 הטעויות הנפוצות ביותר בחישוב הרווח בעסק 🥴

תקלתי בתופעה הזו אין־ספור פעמים, כתבתי עליה, ובכל פעם היא מפליאה אותי מחדש. מדובר בתחום שהוא אולי הבסיסי ביותר בעסק, ובכל זאת שורר בו הכי הרבה בלבול.

אני מדבר על חוסר הידע של בעלי ובעלות עסקים בנוגע לשאלה הבאה:

כמה הרווחת בחודש האחרון?

לרוב, כאשר אני נפגש עם בעלי עסקים ושואל אותם את השאלה הזו, הם מתחלקים בגדול לשניים:

- כחצי מהם אומרים 'על השולחן' שהם פשוט לא יודעים כמה הרוויחו. - החצי השני נוקבים בסכום משוער כלשהו, ולמען האמת, רובם המכריע נותנים הערכה כללית מאוד או לגמרי לא נכונה.

כך או כך, השורה התחתונה היא שרוב בעלי העסקים לא יודעים לענות תשובה על השאלה הפשוטה –

כמה הרווחת בעסק בחודש האחרון?

לא בערך, לא לפני שנה, בחודש האחרון ובדיוק.

ומכיון שאף אחד מאיתנו לא קם בבוקר ומפעיל את העסק שלו בהתנדבות, מדובר בשאלה בסיסית וחיונית.

ואם אתם שואלים למה (ויש לא מעט בעלי עסקים שלא מבינים את החשיבות של ניהול כספים נכון) אז קודם כל חשוב שתבינו את זה עד הסוף:

  • בלי להבין כמה אתם מרוויחים יכול להיות שתמשכו הביתה יותר כסף מהרווח האמיתי - ובעצם תכנסו לגרעונות וחובות

  • או לחילופין, יש לכם רווח שאתם לא מושכים / לא ממנפים נכון.

  • יכול להיות שיש לכם כסף בחשבון ואתם בכל זאת מפסידים. איך זה יכול להיות? נדבר על זה בהדרכה הקרובה…

  • אתם כל הזמן בלחץ סביב הכספים - ויכול להיות שלא לצורך

  • אתם לא יכולים לקבל החלטות מושכלות בעסק כמו הוצאות על שיווק, שיפוץ או הכנסת עובד.

  • אתם לא מפרישים פנסיה בצורה מתאימה

  • וזה רק ההתחלה…

אז נכון, כקוראים נאמנים שלנו, אני מניח אמנם שאתם שותפים איתנו בגישה הגורסת שכסף הוא לעולם לא מטרה. ובכל זאת, ברור לכולנו שהוא אמצעי חשוב והכרחי גם אצל אדם שהעסק בשבילו הוא שליחות חייו. כדי להפעיל עסק אנו זקוקים להרוויח כראוי. ולדעת כמה הרווחנו. יש לנו משפחה לפרנס.

אז תגידו לי אתם, האם זה לא הזוי שרובנו לא יודעים לענות על השאלה הזו?!

האמת שהסיבה שבעל עסק ממוצע מגיע למצב כזה היא פשוטה:

כבעלי עסקים, למדנו בעיקר את התחום המקצועי שלנו, למשל – אינסטלציה, גרפיקה, ראיית חשבון, ייעוץ משכנתא, שיפוצים וכן על זו הדרך.

אך רובנו המכריע מעולם לא למד איך לנהל עסק, וודאי שלא לתפקד כמנהל הכספים של עצמנו.

בואו נתחיל ממה שלא עושים...

כשאנו שואלים את עצמנו איך מחשבים את הרווח בעסק, חשוב קודם לדעת איך לא מחשבים אותו.




קבלו את חמש הטעויות הנפוצות לחישוב הרווח: (לא לדאוג, יש גם דרכים נכונות לחישוב, נגיע גם אליהן...) 1. הרווח אינו סכום ההכנסות שלך! זו טעות בסיסית שאנו נתקלים בה יותר מידי – התשובה לשאלה 'כמה הרווחת בחודש האחרון' היא לא סכום ההכנסות שלך. אותם סכומים שהלקוחות משלמים, הסכומים ש'מתגלגלים' בחשבון הבנק, הם לא באמת הרווח שלנו. כן, כן... גם אם אתם נותני שירות שחושבים שאין לכם כמעט הוצאות ושכל ההכנסות שלכם הן רווח, צר לי לאכזב ולומר שאין דבר כזה – בכל עסק ישנן הוצאות, ויתכן שלחלקן אפילו לא שמתם לב. 2. הרווח אינו ה'רווח הגולמי' שלך! אם אתם בעלי עסקים מסודרים יחסית, ואתם עורכים חישוב, בראש או במחשב, של סכומי ההכנסות בניכוי ההוצאות על הדברים השונים, כגון סחורה, כח אדם, חומרים וכן הלאה – אתם עלולים לאמץ את הנוסחה הבאה: 'הכנסות בניכוי הוצאות ישירות = רווח'. זו טעות נפוצה נוספת. לחישוב שעשינו כאן קוראים אמנם 'רווח גולמי', אך האם זה הסכום אותו הרווחנו בשורה התחתונה בסוף החודש? התשובה היא לא. יש עוד סוגים רבים של הוצאות אותן יש לנכות מהרווח ועליהן חשוב ללמוד. 3. הרווח אינו הסכום ש'מושכים' הביתה. לעיתים, כתשובה לשאלה עונים לי בעלי עסקים 'אנו מושכים בחודש כך וכך ש"ח'. למען האמת, גם זו טעות נפוצה. אין שום קשר בין הסכום אותו אנו מושכים הביתה לבין הרווח של העסק. לא תמיד בעלי עסקים משתכנעים מכך. הרי אם הצלחנו למשוך מידי חודש את הסכום הזה, מסתבר שזו שורת הרווח שלנו, לא? אבל זה פשוט לא נכון – התזרים של העסק יכול לאפשר מחד פעמים רבות משיכת סכומים הביתה הרבה מעבר לרווח, ומאידך עלול שלא לאפשר אפילו את משיכת הרווח הביתה (מה עושים במקרה כזה? זה כבר למייל נפרד בנושא התזרים…) 4. הרווח אינו הסכום בחשבון הבנק בסוף החודש או השנה. כמו שהזכרנו בסעיף 3, צריך לעשות חלוקה ברורה בין סכום הרווח האמיתי לבין ה'תזרים' שהוא הכספים שיש לי (או, במקרה הגרוע, שאין לי...). יתכן שיש לכם סכומים גדולים בחשבון, או לחילופין, אתם במינוס משמעותי, וזה בכלל לא מעיד על רווח או הפסד (אלא על מדיניות התשלומים והגביה בעסק, למשל). 5. הרווח אינו הסכום המופיע בדו"ח של רואה החשבון. כמעט תמיד, הדו"חות מרואה החשבון מגיעים בין חצי שנה לשנה וחצי לאחר שהפעילות העסקית מתבצעת, ולכן, הם משתייכים למחלקת שיעורי ההיסטוריה שלנו... (אינני מתייחס כמובן לעסקים או חברות עם הנהלת חשבונות כפולה. אם אתם לא יודעים מה זה כנראה שאין לכם כזו..). ברוב מכריע של העסקים לא ניתן להסיק מהעבר לגבי ההווה, משום שהשוק, התנאים והעסק משתנים כל הזמן. בנוסף, בעסקים רבים, לתוך הדו"ח משתחלים להם, משיקולי מיסוי וכדומה, הוצאות או הכנסות שאינן בדיוק קשורים לעסק. מה ששוב מביא לדו"חות לא מדוייקים שאינם בהכרח מעידים על הרווחיות או ההפסדיות של העסק.

24 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page