top of page

בינה מלאכותית - מותר האדם מן המכונה? 🤖


בסוף חודש נובמבר 2022, השיקה מעבדת המחקר open AI את צ'אט GPT.

בדרך כלל לוקח לדברים כאלה זמן לתפוס. שנה, נניח. שנתיים לפעמים. אבל הנה, ביום שישי שמענו פרלמנט של קשישים, לא כאלה שנראים טכנולוגיים במיוחד, יושב בבית קפה באחד הקניונים במרכז ומדבר על הבינה המלאכותית של הצעירים. חלקכם בטח כבר התנסה במוצר ובטח קרא על זה בשבוע שעבר בכתבה כזו או אחרת בעיתון (מקור ראשון הקדישו לזה גליון). זה מאוד מאוד מהיר בשביל מוצר טכנולוגי חדש.

אנחנו לא נוהגים לכתוב כאן על כל מוצר טכנולוגי חדש, אבל הפעם זה נראה לנו שונה. קודם כל, כי זה מעניין. שנית, כי זה באמת רלוונטי לכל תחומי החיים. כל אדם יכול להשתמש בזה. בכל תחום. ושלישית, כי יש לזה (בעינינו) השפעה משמעותית על שוק העבודה העתידי.

אפשר לספר את זה גם אחרת: מעולם בהיסטוריה לא היה מוצר שהגיע למליון משתמשים בזמן כל כך קצר. לפייסבוק, למשל, זה לקח שנתיים.

לGPT זה לקח חמישה ימים. זה אומר שייתכן ואנחנו נמצאים לפני רעידת אדמה (מסוג מסוים) בשוק התעסוקה. רגע, למה בעצם זו רעידת אדמה? נתחיל בדברים הפשוטים.

מה שמודל שפה עושה הוא לייצר טקסט שנראה בדיוק כאילו בנאדם כתב אותו. אפשר לכתוב לו כל מה שרוצים ולקבל תשובה. עם GPT אפשר לנהל דיאלוג, לדייק את מה שהוא כתב, לבקש ממנו לסכם לכם מאמרים שלמים או לכתוב בשבילכם עבודה בהיסטוריה. הוא מעודכן עד 2020, ככה שהוא לא ממש יודע מה קרה לאחרונה (באופן כללי הוא לא ממש 'יודע'. הוא מחשב. אין לו תודעה). בעברית אגב הוא עובד, אבל מאד עילג בנתיים.

אז במובן הכי פשוט, אפשר לשאול אותו שאלות והוא עונה. אם חושבים על זה, זה דומה מאוד למה שאנחנו כבר עושים עם גוגל - שואלים אותו על המסלול הכי מומלץ בצפון, או איך בעצם כותבים קוד, או כל מידע. ככה שיש כאן קריאת תיגר על גוגל, ששולטת בשוק המידע והחיפוש העצום כבר שנים ארוכות בלי שיש לה ממש מתחרים. גוגל כל כך נלחצו שהם נכנסו למצב חירום בחברה ואפילו הזמינו את המייסדים, שמזמן לא ביקרו במשרד, לסבב פגישות חירום. (גם לגוגל יש מנועי בינה מלאכותית משלהם כמובן, אבל כל מודל הרווח שלהם מבוסס על הפניות לאתרים אחרים בהם קיים המידע המבוקש בעוד שבינה מלאכותית מעבדת מליארדי אתרים ויוצרת תשובה מוכנה ללא צורך בהפניה לאתר אחר) דבר שני, ויותר חשוב: הרבה זמן שלא ראינו כלי חזק כל כך, שמדמה חשיבה באיזושהי צורה. הוא יכול להציע רעיונות להפעלות יום הולדת, לנסח וואטסאפ לפני פרידה, לסכם מאמרים ולהמליץ על מוסך, והכל נראה כאילו אדם כתב. כלומר הוא מדמה תקשורת עם בני אדם בצורה מאוד מאוד טובה. זה כמובן יכול להשפיע על כל התקשורת שאנחנו כבר מנהלים עם אנשים אחרים - מצגות, פוסטים בפייסבוק, סיכומי פגישות, הודעות ומיילים. זה יכול לכתוב אותם טוב יותר (מחלקנו, לפחות), ובוודאי מהר יותר. אה, הוא יכול לכתוב קוד. כלומר הוא יכול לתכנת (ברמה לא רעה בכלל). זה כמובן משפיע מאוד על כל מי שעוסק במקצועות המידע - כותבי פוסטים וניוזלטרים (היי, זה אנחנו), מנסחי הודעות לתקשורת, מנהלי תקשורת ארגונית, וגם מתכנתות ומתכנתים. בדרך כלל, מיכון או אוטומטיזציה מקושרים לאבדן משרות של עבודת כפיים או של עבודות טכניות יחסית כמו נהיגה במונית. פס יצור רובוטי מחליף אלפי פועלי צווארון כחול. ורכב אוטונומי מייתר נהגי מונית. במקרה הזה לעומת זאת, אלה המוני משרות של צווארון לבן ומשרות הדורשות מחשבה, ידע והרבה שנות לימודים - אנשים שכל העבודה שלהם התבססה על דברים ש'לעולם מכונה לא תוכל לעשות', והנה.


זו התמונה שיצר, ממש יש מאין ותוך 15 שניות, מנוע בינה מלאכותית אחר בשם Midjourney כשביקשנו ממנו ליצור איור למילים ׳ייעוץ והשקעות׳


האם יש סיבה להלחץ?ֿ לדעתנו, לא באמת. האנושות, וגם שוק התעסוקה שלה, הוספדו כבר לא מעט פעמים. אבל המחשבון לא ייתר את המתמטיקאים, ויקיפדיה לא ביטלה את האקדמיה, וכנראה שגם בעידן הבינה המלאכותית יהיה צורך בסופרים כדי לכתוב ספרים ובמורות כדי להכין ולהעביר מערכי שיעורים.

דבר שני, אנחנו בברק אוהבים לחשוב איך העולם יכול להיעשות טוב יותר ואיך אנחנו יכולים להיטיב יותר.

הנה כמה מהרעיונות שחשבנו עליהם במשרד:

1. לנסות לחשוב מחדש על הכישורים שאנחנו מלמדים את הילדים שלנו.

אי אפשר להסתמך על אף עבודה שתהיה כאן לנצח. אבל מיומנויות רגשיות עוזרות תמיד להתמודד עם השינויים; גמישות מחשבתית, סקרנות, נכונות ללמוד ולהתפתח, מציאת הזדמנויות ולקיחת סיכונים מחושבים. כל משבר הוא גם הזדמנות, ודברים טובים קורים כשמוכנים לנסות ולהשתנות.

2. ללמוד להשתמש בזה ככלי מעצים. במקום לפחד, להשתמש.

הפחד מלפתוח את הדלת משאיר אותנו במקום. הסקרנות מניעה קדימה. נסו לצ'וטט עם הבוט. לחשוב איך הוא יכול לעזור לנו - לתת רעיונות חדשים, להמליץ על כיווני חשיבה, לשפר את האנגלית שלנו וכמובן להשתמש בו כדי לשפר את הטקסטים שלנו. איך אדם חכם מהאינטרנט אמר -

״בינה מלאכותית לא תנהיג את האנושות. אנשים שיודעים להשתמש בבינה המלאכותית ינהיגו את האנושות״

3. להעצים את האנושיות שמעולם לא תהיה מוחלפת. שירות לקוחות מכל הלב, איכפתיות, דאגה, ערכים.

מכונות מחליפות עבודה ואפילו מציעות טקסטים, אבל איש לא מחליף את בני האדם שעומדים מאחורי הטקסטים. אנחנו עדיין צריכים, ולעולם נצטרך, אנושיות, חום, אכפתיות, חיוך. זכרו שמה שהופך אותנו לאנושיים זה לא העבודה שאנחנו עושים, אלא הרגשות והנשמה שלנו. זה מה שיש לנו לתת לעולם, ואף מכונה לא תוכל להחליף אותנו בזה.

739 צפיות0 תגובות
bottom of page