top of page

טפסים שחייבים למלא בתחילת שנה אזרחית


טופס 101 ותיאום מס הם מהטפסים היותר‏ מוכרים מבין הבירוקרטיה של המס, כי בכל פעם שמתחילה שנה חדשה או שאנחנו עובדים ביותר מעבודה אחת בתור שכירים, אורנה מהנהלת חשבונות תבקש ממנו לשלוח לה טופס 101 ותיאום מס. זה לא סרט - היום אפשר בגדול כבר באינטרנט - והרבה אנשים עושים את זה בלי לדעת מה זה בכלל.

טוב, בשביל זה יש את אורנה. וגם אותנו, בשביל זה אנחנו כאן.


אז הנה אנחנו מסבירים בקצרה:





1. טופס 101


איך זה עובד?

אם אתם שכירים המעסיק שלכם מעביר עבורכם תשלומים לרשויות המס. כדי לדעת כמה בדיוק לשלם למס הכנסה הוא צריך את הפרטים המופיעים בטופס 101. 


כך לדוגמה מדינת ישראל מחלקת הנחות מס הנקראות נקודות זיכוי במס על כל מיני דברים.  נקודות הזיכוי מפחיתות את גובה מס ההכנסה שהמעסיק יעביר במקומכם בצורה משמעותית, כל נקודה שווה 2820 ש״ח לשנה (235 ש״ח לחודש!)


המדינה יודעת להעניק לכם את נקודות הזכות רק אם אתם מדווחים על האירועים בטופס 101. אותו אתם נדרשים כאמור למלא כשכירים בתחילת כל שנה אזרחית, שזה ממש עכשיו. 


הנה אתר בו אפשר להפיק טפסי 101 בקלות ובאופן מקוון  https://tofes101.co.il/ (השירות הוא חינמי. באתר יש פרסומות)




2. תיאום מס


מה זה?

תיאום מס הוא טופס שמספר לרשות המיסים כמה אתם בעצם מרוויחים - מה ההכנסה בפועל, וממילא כמה מס הכנסה המעסיק צריך להעביר לרשות המיסים בשמכם.


לרוב, כשאנחנו עובדים בעבודה אחת החישוב לא מסובך (לפעמים כן, אבל לרוב לא), ובדיוק בשביל זה קיים טופס 101 עליו הסברנו לעיל.


למה שמס ההכנסה לא ידע כמה לגבות ממנו?

מס הכנסה הוא מס מורכב. גובים אותו כל חודש על בסיס חישוב שנעשה בתחילת השנה ומעריך כמה נרוויח במהלכה, אבל המס עצמו שנתי - אנחנו אמורים לשלם אחוזים מכל הכסף שנכנס לחשבון הבנק שלנו בכל השנה, על בסיס חישוב שיעשה בסוף השנה.



מה שאומר ש -

  • בתחילת השנה אנחנו צריכים לספר למס הכנסה ולמעסיק שיש לנו עוד עבודה וכמה אנחנו מרוויחים ממנה, כדי שיעשו את החישוב נכון ולא יגבו לנו עוד כסף כל חודש.

  • שימו לב: עובדים שמועסקים ביותר ממקום עבודה אחד ולא ערכו תיאום מס, ינוכה מכל שכרם אצל המעסיק המשני מס הכנסה בשיעור המקסימלי (47%).

  • אם משהו שהשפיע על החישוב הראשוני השתנה במהלך השנה - למשל, יצאנו לחל״ת, הוספנו עבודה, הורדנו עבודה - צריך לעדכן את הרשות ואת המעסיקים. אם זה אומר שבפועל תרוויחו פחות וזה אומר שמס ההכנסה גבה מכם יותר מדי, ולכן הוא צריך להחזיר לכם. ובשביל זה צריך לבקש - או לתאם מס.



מכאן אפשר לערוך תיאום מס בקלות:




 

והנה כמה דברים חדשים מהשנה בקשר לנקודות הזכות שתקבלו בזכות מילוי טופס 101:


  1. נקודת זכות נוספת להורים

אחד מהעדכונים הנחמדים להורים בשנת 2024 הוא שהחל מהשנה תקבלו נקודת זכות גם על ילדים בגילאים 12-18. 

👩🏻‍🍼אימהות לילדים מעל גיל 12 שקיבלו עד עכשיו נקודת זכות אחת יקבלו מעתה 2 נקודות זיכוי. 

👨🏽‍🍼אבות שעד עכשיו לא היו זכאים בכלל, יקבלו נקודה אחת.


כמה זה שווה בתכלס?

כל נקודת זכות שווה בשנת המס החדשה 242 ש״ח (הסכום עודכן כלפי מעלה)זה אומר תוספת של כמעט 500 ש"ח בנטו לתא משפחתי על ילד אחד.

למען הסר ספק: כדי לקבל את ההחזר צריך לשלם מס, מי שממילא לא מגיע למדרגת המס לא יהנה מההחזר. 



2. נקודות זכות למסיימי תואר אקדמי


על פי התקנה החדשה-ישנה מי  שסיימו לימודי תואר ראשון בשנת 2023 (ואילך) זכאים לנקודת זיכוי אחת למשך 3 שנים רצופות שאחרי שנת המס לסיום התואר. נקודת זכות שווה כאמור לא מעט כסף. בסך הכל ההטבה שווה לכם 8460 ש״ח


מה השתנה?

בשנים האחרונות ההטבה כללה נקודת זיכוי אחת בלבד אותה היה ניתן לממש בשנה לאחר סיום התואר או לדחות בשנה אחת. (הסיבה לכך היא שמי שסיימו לימודים בדרך כלל לא מגיעים מיד למשכורות המצריכות בכלל זיכוי ממס)

מה לגבי תואר שני?

מי שסיימו תואר שני זכאים ל0.5 נקודות זיכוי למשך שנתיים (במקום שנה)


כדי לקבל את ההטבה צריך למלא טופס 101 ולסמן את סעיף ח-15 ״בגין סיום לימודים״.

בנוסף יש למלא ולהביא למעסיק טופס 119 + אישור זכאות לתואר אקדמי.




בהצלחה!!






786 צפיות0 תגובות
bottom of page