top of page

יום העצמאות - מהי בעצם עצמאות כלכלית?


בין תפילות יום העצמאות, שיר המעלות במנגינת התקווה, הזיקוקים, הטיול לנחל השופט והמנגל המשפחתי, אפשר לחשוב קצת על עצמאות של מדינה ועל העצמאות הפרטית שלנו.



עצמאות מדינית היא היכולת לא להיות תחת שלטונו של עם אחר, ולהיות מסוגלים להחליט בעצמנו מה אנחנו רוצים שיהיה כאן, במדינת ישראל, ולפעול כדי להגיע לזה, וגם המשמעות של עצמאות פרטית היא כזו: להיות מסוגלים לפעול לבד ולתכנן את העתיד באופן שהכי מתאים לנו.

וכמו שלמדינה יש לאן להתקדם, כך גם לנו יש לאן להתקדם בדרך אל העצמאות.


חשוב לזכור שהמשמעות של להיות עצמאי אין פירושה להיות לבד. מדינות זקוקות לסחר בינלאומי כדי להביא מוצרים שמיוצרים במקום אחר במחירים זולים יותר או באופן איכותי יותר, וגם אנחנו צריכים אנשים סביב.


אנחנו צריכים חברים שיקשיבו לנו ומניין כדי להתפלל בו בציבור. אנחנו צריכים חברים עם ילדים כדי להעביר איתם אחר צהריים בגן השעשועים כשהילדים מתגלצ'ים במגלשה. אנחנו צריכים הורים שישגיחו על הילדים וילדים שיביאו את הנכדים להשגחה, צריכים אנשים לעשות איתם חגיגת יום העצמאות וצריכים שכנים שיעזרו לנו כשנגמר הקמח והמכולת כבר סגורה.


המשמעות של להיות עצמאיים זה להיות עם האנשים האלה, אבל לא להיות תלויים באנשים האלה.


אז מה היא בעצם עצמאות כלכלית?

  • המשמעות של להיות עצמאיים זה להבין שהפרנסה שלנו והאוכל שלנו לא תלויים באנשים אחרים שיכולים פתאום לפטר אותנו, אלא בקב"ה וגם בנו - שיכולים לתכנן מראש מה יקרה אם ח"ו נפוטר, ויכולים להשקיע בכישורים נוספים, בדרכי פרנסה נוספות, לקוחות ומעסיקים אחרים.

  • המשמעות של להיות עצמאיים זה לא להוציא כסף בגלל שאנשים אחרים מוציאים כסף. זה להיות מסוגלים להגיד 'אין לנו כסף כרגע', 'אנחנו מעדיפים להשקיע את הכסף שלנו ולא לקנות בו מוצרים מתכלים'. זה לקנות את מה שאנחנו רוצים וצריכים רק כי אנחנו רוצים וצריכים, ולא בגלל הסביבה.

  • המשמעות של להיות עצמאיים זו להבין שכסף לא חשוב בפני עצמו, והוא חשוב רק כאמצעי בדרך אל הדברים החשובים באמת בחיים. זה להבין שזמן של משפחה חשוב הרבה יותר מזמן של עבודה, זה להבין שזמן של לימוד תורה חשוב יותר מאלפי זהב וכסף, ושהבחירה להרוויח פחות כדי לנשום יותר היא בחירה טובה לא פחות ואפילו יותר מההפך.

  • המשמעות של להיות עצמאיים היא לתכנן את ההוצאות וההכנסות וההשקעות שלנו כך שהחופש שלנו לא תלוי רק במשכורת הקבועה, ואפשר יהיה לצאת לחופש בקיץ בלי להיכנס למינוס.

  • המשמעות של להיות עצמאיים היא לדעת לצפות גם לבעיות, נפילות ומחלות (ל"ע), להיות מבוטחים בביטוחים המשמעותיים והנכונים ולהיות מכוסים מבחינה כלכלית במקרה של אסון חס וחלילה, ובלי להזדקק לבריות.

  • המשמעות של להיות עצמאיים היא להיות מסוגלים לעזוב עבודה שלא טוב לנו בה, שהמעסיק לא מתאים לנו, להיות מסוגלים לעמוד על שלנו ולהתווכח, כשאנחנו יודעים שגם אם התוצאה תהיה שנפסיד את העבודה הזו, בעצם הרווחנו את עצמנו.

  • המשמעות של להיות עצמאיים היא לזכור שיש דברים חשובים שלא קשורים בכלל בהוצאת כסף. שגוף בריא, נפש בריאה, גמישות פיזית וגמישות מחשבתית, חוש הומור, עין טובה, חברים טובים ומשפחה אוהבת - כל אלה לא קשורים בכסף.

  • וגם - להיות עצמאיים זה לא לפחד מכסף ולא לחשוב שכסף הוא דבר רע. להבין שזו הדרך בה הקב"ה קבע שהעולם הזה מתנהל, ושאנחנו צריכים להבין מה קורה עם הפנסיה והחסכונות שלנו, לדעת איפה הכסף שלנו, מה לעשות כדי להגדיל אותו ואיך לא להיכנס למינוס. ושהידיעה הזו תביא בעז"ה לחיים רגועים יותר, שמאפשרים לנו להשקיע במה שחשוב לנו באמת.

שנזכה כולנו לצאת לעצמאות, גם חומרית וגם רוחנית!

339 צפיות0 תגובות
bottom of page