top of page

האם עכשיו זה הזמן הנכון לרכוש דירה?

את השאלה שבכותרת אנחנו מקבלים מלקוחות בכל שבוע יותר מפעם אחת.

מה שמרתק הוא שבעבר היינו מקבלים את השאלה הזו בעיקר לגבי דירה שניה המיועדת להשקעה. אבל בשנים האחרונות השאלה מגיעה גם מזוגות שזו תהיה הדירה הראשונה שלהם.

אז מה נשתנה?

השתנו המון דברים.

בעבר, בדור הקודם, השאלה על רכישת הדירה הראשונה הייתה הרבה יותר פשוטה. מיד בסמוך לחתונה הזוג הצעיר היה מחפש מקום להתיישב בו, רוכש בו דירה למגורים (כמובן, במידה והיתה לו אפשרות כלכלית) ולרוב מתגורר בה במשך עשורים רבים, ובמקרים רבים במשך כל החיים.

הדירות בעבר, אפילו במרכזי הערים, היו זולות יותר (במובן של מספר המשכורות הדרושות כדי לקנות דירה), קטנות יותר (במובן שאנשים הסתפקו במעט והסכימו לחיות בצפיפות) ופשוטות בהרבה (מבחינת סטנדרט הבניה והגימורים).

מבחינה עובדתית בדור הקודם המציאות בארץ הייתה שונה. והדבר שהיה הכי חשוב לאנשים הוא שיהיה היכן לגור. אל לנו לשכוח שמדובר בבני הדור השני לדור שחווה על בשרו מהי חוסר וודאות ומהי עקירה. דור שלם של עולים שהגיעו ארצה, לרוב חסרי כל, ורצו לבנות לעצמם חיים חדשים ויציבים בארץ. גם מצד המדינה זה היה צו השעה - לבנות כמה שיותר שיכונים ושכונות ויישובים כדי שיהיה לכל העולים היכן לגור, ולכן המדינה סייעה והנגישה דיור מוזל מאד.

במילים אחרות, בדור הקודם דירה למגורים היתה דבר אפשרי וזמין מבחינה כלכלית וחשוב מבחינה פסיכולוגית וחברתית.



דירות בפתח תקווה, אז והיום...



המצב בימינו שונה לחלוטין.

  • הדירות היום הרבה יותר יקרות והרבה פחות זמינות. בימינו כדי שזוג יוכל לרכוש דירה למגורים באזורי הביקוש הם צריכים להשיג סכום דמיוני של כ-200 משכורות. (הכוונה היא שכל המשכורת תהיה מנותבת במשך כ-17 שנים רק לטובת רכישת הדירה).

  • בעקבות השינויים התרבותיים והשינוים בשוק התעסוקה זוגות צעירים היום הרבה יותר גמישים למעברים. בשונה מהדור הקודם לוקח היום למשפחות צעירות הרבה יותר זמן להחליט היכן הם משתקעים. הם יכולים למצוא את עצמם עוברים מספר דירות בהתאם למקום הלימודים והעבודה.

  • מעל הכל אנחנו חושבים שיש שינוי מבורך בחינוך ובידע הפיננסי של הזוגות והמשפחות. אנשים היום מבינים שלקנות דירה (גם להשקעה וגם דירה ראשונה) זו לא רק החלטה רגשית אלא גם החלטה פיננסית.

הם מבינים שיכול להיות שמבחינה פיננסית אולי נכון יותר עבורם לגור בשכירות ולקנות דירה להשקעה במקום אחר. הם מבינים שאולי נכון עבורם להשקיע את ההון העצמי באפיקי השקעה אחרים.

הם מבינים שקניית דירה כרוכה בשיקולים רבים ושכל שינוי קטן בתנאי המשכנתא שהם יקבלו יכול להשפיע על ההחזר בעשרות ואפילו מאות אלפי שקלים.

הם מבינים שמה שסבא וסבתא תמיד אומרים ׳כדאי לך לקנות דירה׳ זו אולי אמירה נכונה אבל כדי להבין באמת למה היא נכונה והיכן כדאי לקנות ובכמה צריך לצלול פנימה ולהבין מושגים חשובים כמו מימון, מינוף, ריבית, מיסוי, חלופות השקעה, תשואה ועוד.

הם מבינים שלפני שמקבלים החלטה כה גורלית כדאי ללמוד ולהתייעץ.

בין אם מדובר בדירה ראשונה ובין אם מדובר בדירה שניה להשקעה.


 


על נושאים ושאלות אלו נקיים הדרכה מקוונת (וובינר)

אתם כבר מכירים אותנו, ויודעים שחשוב לנו להקדיש לנושא כה חשוב, שנוגע לכל תא משפחתי בישראל הדרכה מלאה ועשירה.


כדי שנוכל להתייחס באופן מדוייק יותר לסוגיות הנוגעות אליכם פיצלנו את הוובינר לשני חדרים:

חדר אחד יוקדש לאלו שיש להם כבר דירה ומתעניים בדירה נוספת להשקעה. נדבר שם על שאלות של מיסוי ומינוף. על כדאיות של אלטרנטיבות השקעה, על כיצד מחשבים תשואה של דירה להשקעה וניגע בצעדים מעשיים בדרך לאיתור דירה להשקעה.

החדר השני יוקדש למי שעדיין לא רכש דירה. נדבר שם על דברים שרלוונטים אליכם: שכירות לעומת רכישה, מחיר למשתכן, מהם השלבים השונים בתהליך, מה צריך לדעת על משכנתא ועוד.

ועוד הערה אחרונה למי שקוראים את הדברים ומרגישים כל כך רחוקים מחלום הדירה ושואלים את עצמפ מאיפה הם יביאו את ההון העצמי חשוב לנו להגיד עוד משהו: אל ייאוש! אפשר להתחיל כמעט בכל סכום. אנחנו מלווים מאות זוגות לרכישת דירה ולמשכנתא וכמעט תמיד מוצאים בעזרת ה׳ את הדרך. גם לכם אנחנו ממליצים מאד להשתתף בוובינר ולשמוע את הדברים.

1,281 צפיות0 תגובות
bottom of page