top of page

על מדד ה S&P 500 ועל קרנות סל




לקראת וובינר שוק ההון רצינו לעשות יישור קו לגבי שני מושגים מאד חשובים (ולעיתים מבלבלים) בשוק ההון - מדד וקרנות סל. 


כדי לעשות את זה, נספר את הסיפור של S&P500, הידוע בשם החיבה שלו – סנופי. 


הסיבות המרכזיות לדבר דווקא על מדד ה-S&P500, הן הפופולריות שלו (מדובר במדד המוכר ביותר בעולם), הפיזור הרחב שלו, וכן בגלל הביצועים היפים של השוק האמריקאי בהשוואה לשאר העולם בעשור האחרון בכלל, ובתקופת הקורונה בפרט. 


רגע, מה זה בכלל מדד?

המדד הוא נתון שמודד את מצב השוק בכללתו. נתון שאפשר להגיד עליו בחדשות שהוא עלה או ירד.

📻 ״מדד תל אביב 125 ירד היום בשתי עשיריות האחוז״. או ״מדד הסנופי זינק היום בשני אחוזים!״ 

בדומה לתחזית מזג האוויר, שם השדרנית לא יכולה לסקור את כל מאות היישובים בארץ גם לגבי שוק המניות יש צורך להגיד מה מצב השוק בכללתו ומהי המגמה השולטת בנתון ממוצע אחד. 


📊הסנופי הוא מדד שהוקם על ידי חברת סטנדרד אנד פורס, S&P. והוא בעצם מודד את התנועה של חמש מאות חברות אמריקאיות ענקיות מכל הסוגים – אנרגיה, מחצבים, טכנולוגיה, מזון וכד׳. הסנופי (בשונה ממדדים מפורסמים אחרים) נותן משקל שונה לכל מניה לפי גודלה היחסי בכלכלה. (לדוגמה חברת אפל הענקית🍏 תופסת חלק נכבד בהרבה מחברת קוקה קולה🥤)

בכל יום המדד בעצם משקלל את כל הירידות והעליות של כל המניות של כל החברות שנמצאות בו, ונותן את הממוצע.


אם נשווה את הממוצע הזה לאתמול, או להיום, או ללפני חמישים שנה, אפשר לדעת אם השוק כולו – כלומר השחקנים המרכזיים בו – עולה או יורד.  כך הסנופי נותן תמונת מצב מעולה למצב הנוכחי של השוק האמריקאי והעולמי. 

(למה העולמי? גם כי שוק המניות האמריקאי מהווה כ-60% משוק המניות העולמי וגם כי מרבית החברות בסנופי הן חברות גלובליות עם פעילות עסקית ומכירות ברחבי העולם (נגיד אפל וקוקה קולה), כך שהמדד אינו רק מדד "אמריקאי".


🗺️ אם אתם רוצים לראות מפה של הסנופי ו500 החברות המרכיבות אותו ואת השינויים לפי תקופות אפשר לגלוש לאתר הזה


🧺 מדד וקרנות סל

הסנופי כאמור הוא בסך הכל מדד. הוא עוזר לנו למדוד את מצב השוק. כדי שנוכל להשקיע במדד הזה יש מוצרי השקעה בשם תעודות וקרנות סל (כשמן כן הן - סלים של מניות) שבאופנים מתוחכמים להפליא עוקבים אחרי הירידות והעליות של המדד ומאפשר לנו להשקיע בבת אחת במאות או אפילו אלפי ניירות ערך. 



 


לצפייה בוובינר שוק ההון (התקיים בחודש יוני 2022)-




436 צפיות0 תגובות
bottom of page